26 august 2007

Fabricantii de miracole sau dilema consultantilor straini…

Am primit un material pe care va rog sa-l cititi. E o analiza a fenomenului consultantilor straini in politica romaneasca, cu care sunt doar partial de acord. Dau un citat, o sa explic ce cred, dupa care ma intereseaza parerea voastra.
Sfetnicii straini care ajung sa consilieze strategic partide si politicieni de la noi din tara au in general o misiune ingrata: pentru ca trebuie sa furnizeze miracole. Asteptarea din partea “clientului” este intrecuta ca dimensiune poate doar de amploarea pe care vestea aparitiei lor in peisajul politic romanesc o cunoaste in massmedia.

Sa ma explic. Ingrata nu pentru ca fabricarea unui miracol electoral sau de alta natura politica ar fi indeobste un lucru dificil pentru ei, ci pentru ca la mijloc este vorba tocmai despre un miracol, care altfel [adica fara moshitul lor extern] nu s-ar intampla de fel.

  • COMENTARIUL MEU
  • partea cea mai valoroasa in consultanta externa este experienta. Avem orgoliul sa ne inchipuim ca suntem diferiti, ca poporul roman difera fundamental de restul lumii. Fals! Comportamentul electoral este acelasi peste tot. Iti trebuie doar oameni capabili sa interpreteze corect datele concrete. Aici intervine experienta.
  • am participat in ultimii doi ani la doua campanii externe, ca observator in echipa consultantilor. In ambele cazuri, Serbia si Austria, am intalnit aceeasi rigurozitate, aceleasi metode ( drept e ca erau aceeasi oameni), pe unii din ei i-am vazut lucrand in Serbia pentru un partid de dreapta, dupa ce lucrasera in Romania pentru un partid de stanga, stand de vorba amical dupa alegeri la o bere, comparand campaniile…
  • uneori, ca om politic, ai nevoie de cineva din afara sistemului care sa-ti arate ceea ce nu poti vedea singur. Detasarea pe care ti-o da observarea sistemului politic din exterior te ajuta sa identifici mai usor cauzele si solutiile.
  • eu am comparat meseria de consultant politic cu cea de “instalator”, din doua motive: atunci cand ti se sparge o teava nu te intereseaza decat sa opresti apa si sa repari teava, al doilea fiind o ironie pe tema afacerii Watergate.
  • e randul vostru…

Comentarii

1. Anonymous 26 august 2007 la 10:50 am

L-am studiat pe Dick Morris, am gasit fascinanta metodica lui. In preajma alegerilor generale din 2000 acesta a venit in Ro. Am discutat cu el despre o strategie de campanie a unui partid, bazata pe principiile fundamentate de el. Rezultatul a fost ca respectivul partid a obtinut de 3 ori procentele pe care le avea inaintea campaniei. Ca o concluzie, la despartire omul m-a atentionat : sa nu uiti ca atunci cind amesteci un vin de cea mai buna calitate cu apa provenita de la canal, tot apa de canal vei obtine. In timp, mi-am dat seama ca vorbele lui s-au adeverit. cvasiloxodroma001

2. Anonymous 26 august 2007 la 11:03 am

ceea ce numesti tu experienta este mai degraba know how. consultantii straini vin cu know how, indubitabil. intelegerea factorilor culturali locali este un handicap pentru ei. limba este un handicap, pentru ca munca lor si a candidatului se bazeaza esential pe comunicare.

un exemplu: geoana care spune ca vrea sa fie prim-ministru.este o idee a consultantilor straini.o recunosc pentru ca am mai auzit o.ei nu inteleg de ce candidatii nostri nu spun niciodata ce vor: vreau sa fiu presedinte, vreau sa fiu senator si niciodata ce cer: vreau votul vostru. este specific pentru campaniile americane. la noi nu e chiar asa simplu.

daca geoana spune ca vrea prim ministru nu cred ca asta il face mai “prim-ministru” decat e. Mai mult, pe eticheta de prostanac care i s a lipit deja, dorinta lui e citita intr-un alt registru.a fost suficient ca presedintele sa rada ca sa l arunce in ridicol.

3. zaharia 26 august 2007 la 11:08 am

dane tu esti sluga lui dinu patriciu ma si a moscovei!!! in 1993 erai anticomunist….acum esti comunist fanatic….ai fost consultantu lui bombonel ady nastase, acum esti al lui slabiceanu!!!! daca vine vaccin tudor la putere…o sa devii de extrema dreapta
cu alte cuvinte tu nu ai verticalitate, nu ai nimic, urmaresti cu sfintenie ordinele primite de la KGB. atita tot!!! nu iti pune si tie patriciu o pila sa te angajezi la GAZPROM?? sa fie consultantu ( sluga ) gazarilor rusi care conduc intreaga europa???

4. victor ciutacu 26 august 2007 la 11:43 am

Bai, Dane, zi-mi si mie daca plateste bine Moscova aia, ca m-as inscrie si eu la o slugarnicie:)

5. florin 26 august 2007 la 12:03 pm

victore lasa ma ca pe tine si asa te plateste indirect tot moscova!!! ca si voiculescu e tot de-al rusilor!!! fondu dunarea iti zice ceva victore???auzi victor tu esti de stinga sau de dreapta? sau nici tu nu stii? haiu zi drept, recunoaste ca esti bolsevic victore!!!recunoaste ca vrei la moscova!!!

6. nikos 26 august 2007 la 12:04 pm

chiar asa, incep sa fiu si eu curios (fara sa fiu vreun fan VC, sa ne intelegem :) ) ) cat te plateste moscova aia..!!
cata prostie, cateodata…bine macar ca e impartita….si acolo..si acolo….ca altfel era mult mai grav! :P

7. ramona 26 august 2007 la 12:07 pm

auzi victore , pai ma si banii pe care ii dan din contractul cu tariceanu sunt tot bani de la moscova. ai vazut faza cu kondyakov?? a fost in vizita la citroeneanu la pal victoria…de ce oare???banii platiti de motoriceanu lui dan sunt de la gazprom!!

8. Anonymous 26 august 2007 la 12:20 pm

Care link la amaterial? ca nu exista, nu se poate deschide.

9. victor ciutacu 26 august 2007 la 12:34 pm

Recunosc smerit – in fatza completului de activisti postatori – ca sunt un securisto-kaghebisto-utecist care toata viata si-a dorit sa traiasca pe banii Gazprom la Moscova:)

10. nikos 26 august 2007 la 12:50 pm

@VC,

las-o mai moale cu activistii si postatorii…stiu ca e greu sa intelegi ca unii nu au un interes, de nici un fel, si doar isi exprima opinia (mai mult sau mai putin argumentata) si cu asta basta…dar, fa un efort, te rog.
pentru prima (si presimt ca si ultima) data sunt de acord cu tine si cu “circul” asta cu moscova si gazprom, dar, incepe sa fie descalificant sa tot sustii ca orice parere contra e platita…pe bune…gaseste altceva…devine plictisitor (ca previzibil e de mult :) ) ).
Asta e, unii s-ar putea chiar sa creada asta (nu ma numar printre ei, dar ii inteleg, in special dupa exemplul atat de generos oferit de Gerhard Schröder). Cateodata e chiar atat de simplu… :) )

11. gogu sclipici 26 august 2007 la 12:53 pm

MOR DE CIUDA! Vreau si eu sa fiu securisto-kaghebisto…utecist am fost, recunosc, am pastrat si carnetu’, ca nu se stie, pecerist n-am apucat. Ma poate ajuta cineva? Pajaliusta! Ca am auzit ca moscovitii astia sunt tare bogati si darnici!
P.S. E enervant Dane, nu pot citi materialul!

12. gogulet 26 august 2007 la 1:03 pm

pai mai gogule (demetriade)daca vrei carnetel PCR vorbeste cu tata ilici iliescu si iti a el si insigna KGB nu numa carnet PCR!!!

13. stefan 26 august 2007 la 1:05 pm

Fratilor chiar nu realizati ca la noi e o lupta intre SUA si petrolistii RUSI? Chiar nu va dati seama ca PNL-PSD reprezinta interesele masoneriei RUSESTI? BASESCU reprezinta SUA si e singur in lupta cu PNL-PSD!!!!! Dinu Patriciu rafineaza la PETROMIDIA NUMAI petrol rusesc!!!! Stiti cine a cumparat actiuni subevauate la Rompetrol? ……grupul rusesc LUKOIL!!!! Sotia lui Eugen Ovidiu Chirovici- seful masonilor din Rominia e directoare financiara in Rompetrol!!!! HREBENCIUC –PSD si dinu Patriciu- PNL conduc GUVERNUL fratilor!!!!!http://www.zi-de-zi.ro/fullnews.php

14. gogu sclipici 26 august 2007 la 1:13 pm

Doamne, astia nici simtul umorului nu-l mai au! E GRAV! Posteaza omu’ un subiect serios, chiar ma intereseaza, si sar frustratii la gatul lui. Ce v-a facut Base, v-a bagat un cip la mansarda??? Stefan, emigreaza tata, taie-ti venele, fa-te pustnic…lasa-ne!

15. Anonymous 26 august 2007 la 1:14 pm

O intrebare, c anu inteleg aceasta afirmatie: “Comportamentul electoral este acelasi peste tot. Iti trebuie doar oameni capabili sa interpreteze corect datele concrete.” Ce inseamna “date concrete”? Borna

16. Dan Andronic 26 august 2007 la 1:15 pm

Poate ca aveti dreptate cu lupta intre SUA si Rusia, dar va dau o veste proasta! Din cate am auzit si Traian Basescu e mason, Sorin Frunzaverde, primul pe lista PD la PE, are cel putin gradul 33, Radu Berceanu a facut afaceri cu petrol, Emil Boc are amanta care lucreaza la o firma ruseasca…Nu stiu care sunt adevarate, dar asa am auzit eu. Ce legatura are asta cu postarea mea? Inteleg ca nu se poate fara moderare…Mi-e mila nu de activistii platiti, ci de oamenii care cred in asa ceva! Le-am lasat in ultima vreme pentru a va demonstra cat de limitata e unoeri puterea de exprimare.

17. Dan Andronic 26 august 2007 la 1:17 pm

date concrete inseamna sondaje si focus grupuri. Tal are o vorba, valabila la politicieni si consultanti: atunci cand incepi sa spui ca TU STII ce vor oamenii e inceputul dezastrului!

19. Anonymous 26 august 2007 la 1:19 pm

Dane, scuze, daca ma pot adresa asa, ai ajuns la vorba lui Tal. Si tu afirmi: “comportamentul electoral este acelasi peste tot”. Gresesc cumva? Borna

20. Dan Andronic 26 august 2007 la 1:22 pm

ca reactie primara eu am dreptate. oamenii reactioneza peste tot in lume la aceiasi stimuli. agenda problemelor difera, ca si solutiile lor

21. Anonymous 26 august 2007 la 1:28 pm

Tu spui, pe scurt, ca stimuluii sau cauza este comuna tuturor, altii nu sunt de aceeasi parere.

“The political culture of a nation is the particular distribution of patterns of orientation towards political objects among the members of the nation.” (Almond and Verba, 1963)

La cei doi autori modele de comportament sunt fro 3. Borna

22. carmen 26 august 2007 la 1:41 pm

Acum eu imi incalc o promisiune.

De unde rezulta ca ceea ce pentru majoritatea oamenilor nu este bine, pentru mine este.

Intrebari:
1. A spus clar Tariceanu ce vrea de la consultanta pe comunicare? Adica a trasat clar, cu subiect si predicat, tinta? Daca da,este foarte bine pentru el.

2. In cazul unui posibil esec, cine se face vinovat?
Model de raspuns: 20% – Silberstein, 20% – Finkelstein, 20- eu (adica dumneavoastra, Dan Andronic), 20% – Tariceanu si 20 – Dumnezeu (ne-a mai dat o lectie).

3. In presa au aparut la un moment dat niste materiale despre cum conducea Adrian Nastase. Se spunea acolo, in articole, ca el avea obiceiul sa ia o hotarare dupa ce isi asculta toti consilierii. Cam cat timp ii lua lui Adrian Nastase sa ia o decizie pe care altul o lua in fractiuni de secunda. (si altul asta, a castigat).

4. Cine hotaraste pentru presedintele SUA ce are de vorbit in public, cum, cand, de ce? El? Adica, in cazul concret, George W. Bush? Feareasca Sfantu’!

5. De ce ii raspundea la provocarile publice Adrian Nastase (fost Premier si fost viitor presedinte al Romaniei) lui Taian Basescu ( fost primar al Bucurestiului, actualmente Presedinte)?

6. Cum se comporta/trebuie sa – un consilier de imagine atunci cand in timpul sau liber participa la un concert, sa spunem al formatiei Phoenix? Ce face efectiv in timpul concertului?

Va rog sa raspundeti doar daca aveti timp, chef si cunostintele necesare.
Va multumesc anticipat pentru orice feedback.

Bafta,

Carmen Sasu

23. e-Xtrema 26 august 2007 la 2:22 pm

As vrea si eu sa stiu daca exista vreun exemplu concret de partid sau personaj politic autohton care a inregistrat rezultate spectaculoase dupa ce a apelat la un megaconsultant de-asta…

24. Kiki 26 august 2007 la 11:43 pm

Consultantii sunt, probabil, buni profesionisti, problema este (una din probleme) ca la noi se acorda foarte putin credit profesionistilor.
A doua problema este ca lumea nu intelege – cu ajutorul presei care se face ca nu intelege – ca rolul consultantilor este… consultativ. Decizia o ia si si-o asuma partidul sau omul politic care a angajat consultantul. Adica, in cazul in care Geoana chiar convinge PSD sa depuna motiunea de cenzura sinucigasa, consecintele ar trebui sa le suporte Geoana, nu consultantii.

25. Anonymous 27 august 2007 la 10:25 am

Un fragment din interviul lui Cristian Diaconescu din JN:

“Q:Cu cine veţi face guvernul dacă moţiunea trece, având în vedere declaraţiile liderilor PD şi PNL?

C.D.:Vom clarifica, prin acelaşi mod de dezbatere internă, şi vom lua deciziile cu privire la paşii care trebuie urmaţi, inclusiv în ceea ce priveşte o viitoare asumare a guvernării de către PSD şi a formulei în care aceasta va fi făcută. În opinia mea, dacă moţiunea va trece, PSD nu va trebui să intre în nici o colaborare cu un alt partid în absenţa (OAU!ATENTIE la ce urmeaza, sublinierea mea)unui proiect politic comun materializat într-un document public, transparent, pe baza căruia să se obţină votul în Parlament şi din care să rezulte, cu certitudine, care sunt direcţiile şi obiectivele de dezvoltare viitoare a României (AMIN!) şi care va fi contribuţia PSD la îndeplinirea acestora.”

Ideea asta o fi tot de la consultanti? sau este personala? inclin sa cred ca asta este nivelul politic al liderului politic in devenire Diaconescu, mai precis sub-nivelul. Borna

26. tomyy 31 august 2007 la 1:59 pm

florin spunea…

victore lasa ma ca pe tine si asa te plateste indirect tot moscova!!! ca si voiculescu e tot de-al rusilor!!! fondu dunarea iti zice ceva victore???auzi victor tu esti de stinga sau de dreapta? sau nici tu nu stii? haiu zi drept, recunoaste ca esti bolsevic victore!!!recunoaste ca vrei la moscova!!!

fratele meu poti sa-mi spui si mie daca moscova asta e dincolo sau dincoa de nistru???

Adauga un comentariu


încă tânăr. încă îmi place să citesc. ascult plăci de vinil. fac politică în timpul liber. nu mă uit la T-showuri. nu citesc ziarele.

Citatul favorit

"If you take more chances, you've got more chances to win. ... If you have a low tolerance for risk, you've got a lower probability of success."
James Carville

Ultimele aparitii TV

Interviu cu Dan Andronic (de Vali Petcu)

3 august 2010
Interviu cu Dan Andronic (de Vali Petcu)
Dan Andronic la emisiunea “Stirea Zilei” (5)

Dan Andronic la em..

19 aprilie 2010
play
Dan Andronic la emisiunea “Stirea Zilei” (4)

Dan Andronic la em..

19 aprilie 2010
play
Dan Andronic la emisiunea “Stirea Zilei” (3)

Dan Andronic la em..

19 aprilie 2010
play

Comentarii recente

  • gabriel: In Republica Moldova s-a intamplat ceva catastrofal si nemaiintalnit intr-o tara partial sub ocupatie sovieti...
  • zn: Mihai Georgevici Bulgakov sau Atanasievici ?
  • MIHAI GEORGEVICI: MILIOANE DE OAMENI AU OBOSIT “DE VIAŢĂ”. Chiar de la începutul anului 2010 am scris un articol: MILITARII NU ...
  • MIHAI GEORGEVICI: MILIOANE DE OAMENI AU OBOSIT “DE VIAŢĂ”. Chiar de la începutul anului 2010 am scris un articol: MILI...
  • prudent: @dlnimeni. Totul foarte corect. Pt. o societate corecta. Ce ne facem cu cei 42% din romani care cred ca Soarel...
  • gabriel: Solicit public REMANIEREA gruparii ticaloase MAREAN-LUPEA si SERGIULICA, cozi de topor deosebit de periculoase...
  • FuriousWordpressRipper: http://www.romanialibera.ro/actualitate/politica/ruptura-dintre-pdl-si-traian-basescu-un-scenariu-de-cosmar-19...

Top comentatori

 

Tag cloud

 
mailto
Copyright © 2010 Dan Andronic