31 august 2007

Şi eu cred că trebuie interzise sondajele în timpul campaniei electorale…

Sondajele au devenit un instrument de manipulare, iar acest lucru e fără tăgadă…fiecare om de afaceri cu trust de media şi-a creat un institut de sondare a opiniei publice. Pe care-l oferă favoriţilor politici, la pachet, ca valoare adăugată. Alin Teodorescu şi Vasile Dâncu (PSD), Sebastian Lăzăroiu (Preşedinţie României) sunt trei exemple de legături ciudate între sociologie şi politică. Sebastian Lăzăroiu, de exemplu a lucrat, fără să anunţe public, cu PLD încă de la înfiinţare, şedinţele având loc la sediul CURS. În tot acest timp, în sondajele CURS, PLD avea un halucinant 7 la sută, care chiar dacă era adevărat era anulat de conflictul de interese evident. Vântu are institut, INSOMAR, extrem de grijuliu cu Băsescu, liberalii cochetează cu Bruno Ştefan, ca de altfel şi Gigi Becali. PRM şi PIN n-au şi de aia le înjură pe toate…O lume de nebuni…
Fiecare partid are propriul institut de sondare a opiniei publice, deci ce încredere mai putem avea în rezultatele pe care le comunică în campanie?
Daca duminica viitoare ar avea loc euroalegeri, PD ar obtine 34% din voturile romanilor, cu opt procente mai putin decat in luna iulie (42,6%) releva un sondaj realizat de Compania de Cercetare Sociologica si Branding (CCSB) in perioada 3-15 august. Potrivit studiului, PD este urmat in topul intentiei de vot de PSD – 19%, PNL – 17% (in crestere cu aproape patru procente fata de luna iulie), PNG – 8% si PRM – 5%. Imediat sub pragul electoral, cu 4% se pozitioneaza PC si UDMR. In privinta alegerilor pentru Parlamentul Romaniei, intentiile de vot claseaza PD pe primul loc cu 35%, urmat de PNL -18%, PSD -17%, PNGCD – 9%, PRM – 5%, PC – 4%, UDMR – 4%. La capitolul incredere in politicieni, presedintele Traian Basescu ocupa primul loc cu 58%, urmat de Gigi Becali – 35%, Sorin Oprescu – 31%, Theodor Stolojan 30%, Calin Popescu Tariceanu 28%, Emil Boc 26%, Mircea Geoana 26%. Studiul, comandat de Antena 1 si reprezentativ la nivel national, a fost realizat pe un esantion de 1021 persoane cu drept de vot, eroarea tolerata fiind de plus/minus 3%. (R.I.P.)
Comentarii

1. john doe 31 august 2007 la 10:23 am

Sunt de acord cu tine,dar,sondajele nu trebuiesc interzise ci doar trebuie sa nu fie date publicitatii.Sa fie folosite doar pentru uzul intern al partidelor.

2. adi_ocs 31 august 2007 la 10:39 am

interzicerea publicarii sondajelor inseamna doar perpetuarea unor practici proprii statului patriarhal..adica are el grija de cetateni sa nu fie manipulati..atat timp cat se stabilesc niste criterii clare si care sunt respectate pt publicarea sondajelor (prezentarea mai vocala a sursei care a comandat sondajul, prezentarea marjei de eroare, a numarului de repondenti, dezbaterea fiecarui sondaj de catre sociologi independenti care cu asta se ocupa), publicul va avea cam tot ce trebuie pt a sti cat de reale sunt rezultatele. Iarasi sunt siderat sa vad cum se manifesta liberalismul in Romania..

3. Dan Andronic 31 august 2007 la 10:52 am

este interzisa publicarea lor, nu comandarea lor. raman instrumente de uz intern.
@adi, e o naivitate partea cu clamarea mai vocala a sursei care a comandat. se folosesc firme/fundatii – satelit pentru a masca intereseul politic.
Italia, Franta, Serbia sunt doar cateva exemple de tari unde se aplica acest principiu.
in contextul actual al Romaniei mi se pare justificat.

4. adi_ocs 31 august 2007 la 11:08 am

@Dan
Urmaresc atent toate sondajele care ies pe piata si nu vad decat un numar redus de surse care comanda. Petromservice comanda Insomar-ul (pro TB), Fundatia pentru Societatea Civila comanda BCS-ul (pro PNL), Antena 1 comanda CCSB-ul (pro PC si incidental PNL)..in rest nu prea se spune foarte clar cine comanda. Ar fi mai important repet sa se dazbata obiectiv toate sondajele, iar prima intrebare a moderatorului sa fie intotdeuna ”cine a comnadat acest sondaj”. te asigur ca exista destui analisti politici/sociologi care sa devoaleaze aura din spatele unor fundatii fantoma..raman la parerea ca e mai naiv sa ceri interzicerea publicarii sondajelor, decat sa gasesti o solutie sa informezi corect publicul. Franta ca Franta, desi are si ea multe carente democratice(vezi rolul echivalentului CNA, vezi legislatia lor inexistenta pe minoritati), dar de Italia si Serbia ce sa mai zic?? Raman mult mai multe exemple in sprijinul afirmatiilor mele: US, UK, Germania, Tarile Nordice, Tarile de Jos, Spania, etc. etc.
p.s. stiu ca PNL-ul sta prost la influenta pe piata insitutelor de sondare a opiniei publice..

5. nikos 31 august 2007 la 11:13 am

Dan, cred totusi ca se merge prea departe cu interzicerea publicarii lor cu 30 de zile inaintea alegerilor.
Din cate stiu, Franta, de ex, e vb de 1 saptamana inaintea alegerilor…poate ar fi mai bine sa fie asa si la noi.
Dar, oricum ar fi, inca odata se alege solutia de a bloca accesul la informatii (oricum ar fi ele, sunt informatii) si asta pt ca statul (ca institutie, nu PNL, PD, PSD etc) nu poate stabili un cadru clar de functionare al lor.
Adica, in loc sa rezolvam problema, o interzicem…solutia cea mai comoda…

6. Anonymous 31 august 2007 la 11:37 am

Daca le interzici, apar pe surse si apar deformat. 1 saptamana inainte e rezonabil. Nu inteleg de ce le vrei interzise. Cat avantajeaza si pe cine , dupa tine?

Si daca tot vorbim de sondaje. Spune-mi si mie, daca ai acces la astfel de info, poti obtine o foaie de parcurs a comenzilor de sondaje ASG. Sunt folositoare?

Ezra

7. vladus 31 august 2007 la 12:16 pm

si-eu-cred-ca-trebuie-interzise-sondajele-ATUNCI-CAND-NE-CONVINE.html

Decat sa incepem sa interzicem sondaje in perioada campaniei (nu discut despre ce precedent presupune asta) mai bine am incerca sa ne asiguram ca institutele de pe piata furnizeaza produse de calitate si nu date scoase din burta, peste noapte.

Ar trebui ca fiecare institut de sondare a opiniei sa primeasca o autorizatie cam cum au taxiurile. Acum exista asa ceva, dar la nivel minimal, dovada ca exista ATLE, BCS samd.

Piata trebuie regulata mai bine din punctul asta de vedere -la nivelul sursei si calitatii datelor, nu interzise sondajele fiindca fie sunt proaste, fie influenteaza (aberant! poate in ce directie?). Cand imi scot termometrul si imi spune daca am febra sau nu, nu imi spune sa nu il mai bag inapoi cand am nevoie.

Institutele ar trebui acreditate pe baza retelei de operatori, metodologiei, controlul extern al cercetarilor etc., asa vei avea date bune, cu mai putine fluctuatii intre diferite surse. Sa le interzici (fie si pe perioada unei campanii) inseamna sa le anulezi valoarea atunci cand poate sunt cele mai importante pt public.

Si un ultim cuvant despre “influenta” sondajelor in perioade de campanie. Exista o literatura de specialitate care de vreo cateva zeci de ani buni se intreaba in continuare in ce directie se manifesta influenta publicarii unor date de sondaj in perioada campaniei electorale: bandwagon: un partid are cele mai multe procente in sondaj, si eu ma voi duce sa votez cu acesta, castigatorul; underdog: un partid are putine procente, il sustin, si vazand ca se situeaz prost, votul meu capata valoare si il voi ajuta, astfel incat beneficiile votului meu sunt percepute ca fiind mai mari decat costurile sale.

Oricum ar fi, de ce sa interzici sondajele in perioada de campanie cand poti f bine sa te asiguri ca ele iti prezinta date cat de cat solide? Ne uitam la efect, ignorand cauza.

cele bune!

8. Ezra 31 august 2007 la 12:17 pm

“Sondajele au devenit un instrument de manipulare, iar acest lucru e fără tăgadă”. Therefore, trebuie interzise. Cum tragi tu concluziile astea, asa tzaca paca? in afara de potentialul de manipulare crezi ca nu mai sunt argumente de dat? Ma astept la mai mult de la tine.

9. Dan Andronic 31 august 2007 la 12:19 pm

nu vorbesc din perspectiva PNL. ca unul care stie destul de bine aranjamentele facute pe sub masa intre sociologi si politicieni, cred ca e mai bine asa…poate ma insel, dar nu sunt convins.

10. teta 31 august 2007 la 12:29 pm

@Ezra1: sunt complet de acord. “Pe surse” vor iesi rezultatele. Dar acesta cred ca nu genereaza mari diferente, adica: si acum, decizia de publicare si sondajul propriu-zis sunt corelate in timp si in in interese, adica dam rezultatele cand ne convine.

1. Partidele, ONG-urile interesate, consultantii fac sondaje proprii, nu sunt publicate, si ei lucreaza cu ce au obtinut de acolo.
2. Sunt oameni care nu ca nu stiu ce inseamna intenti de vot, dar nu stiu ce inseamna 40%.
3. Sondajele si aceasta manipulare, dupa cum am inteles, au cele mai ridicate efecte in taberele indecisilor, respectiv indecisii sunt inclinati sa ajunga la o decizie in ultima luna, mai precis ultima saptamana. Cum partidele din Romania nu au nici o idelologie clar definita (nu ca strategie), s-ar putea ajunge la concluzia ca vor fi/sunt mai multi indecisi (totodata, lupta mediatica, crizele, personalitatile, lideri si masuri, au un cuvant greu de spus in formarea perceptiei asupra unui partid). Sau, o polarizare (bi-) a scenei politice, poate reduce numarul indecisilor. So, tot nu stim cat de mare este segmentul afectat de o decizie asemanatoare, mentionata in titlu.
4. Dl Andronic, it’s in the game. Adica trebuie utilizate, trebuie calculate. Toata lumea face acesta, si ar fi putin imoral sa veniti cu argumente morale si legate de principii (totusi, sa nu ne prefacem ca nu stim cum functioneaza partidele si comunicarea politica).
5. Pacat este, ca nu functioneaza concurenta normala pe aceasta piata. Tinand cont de evenimentele la referendum, mai precis inainte de referendum: au concediat pe cineva? a scazut cota de piata al institutului in cauza? au scazut preturile? Bullshit, excuse my french.
6. Si posturile TV si ziarele au un policy, ce preluam, ce prezentam, deci si acolo trebuie lucrat bine, chiar si la institutii private.

Concluzie: a interzice, nu este o solutie. efectele manipularii prin sondaje sunt calculabile, si au efect acolo, unde nici nu se intelege nimic. Important este interpretarea rezultatelor, din care s-ar putea ca se mai si invata ceva, dar pt acesta ar trebui sa fie publice, pentru a crea o dezbatere normala.

Scuze pt lungimea commentului.

11. Anonymous 31 august 2007 la 2:17 pm

pe aceeasi linie cu interzicerea sondajelor (care deranjeaza anumite partide, se pare), si continuand linia unui brav liberal (care propunea ca alegerile sa fie in 2009 in loc de 2008, ca sa il poate darama pe chior), propun sa nu se mai organizeze deloc alegeri.
Sunt convins ca asociatia PNL+PSD+UDMR+PC nu va avea absolut nimic impotriva in a-si pastra numarul actual de mandate, in loc sa se confrunte cu electoratul.

(ca sa nu fiu anonim)
Dracu
http://www.new.ablog.ro/

12. Anonymous 31 august 2007 la 2:48 pm

2 aspecte vad aici:
a. problema deontologica si profesionala;
b. problema canalelor de comunicare.

Cateva idei:
a. merita explorata ideea unui cod deontologic, similar cu al medicilor, accentul pe auto-orgnizare, norme si obligatii ale sociologilor si institutelor (distinctia etse importanta, ca si la medici dealtfel)
b. clubul de presa roman suplineste acum prin chestii adhoc (seminarii, conferinte, comunicate) lipsa unor regului in media romaneasca.

Dupa cum va arata calendarul politic 2007-2008 nu vad insa solutii multumitoare pentru toti in scurt timp. Abordarea ar trebui sa fie profesioanala si sa vina din interiorul corpului de profesionisti, politizarea printr-un control parlamentar excesiv ar aduce mai multa incertitudine decat ne trebuie.

13. Anonymous 31 august 2007 la 2:54 pm
14. ip 31 august 2007 la 3:36 pm

Nastase a pierdut fotoliul de presedinte din cauza unui astfel de sondaj.Am considerat ca nu e cazul sa-mi mai misc fizicul pana la sectia de votare,oricum iese Nastase.Si ca mine au procedat foarte multi.Din punctul asta de vedere,publicarea sau nu a sondajelor este cu doua taisuri.
Eu unul m-as ocupa mai intai de alegeri,de anuntarea rezultatelor si de multe alte semne de intrebare si neclaritati privitoare la un referendum in Romania.Ce sens are sa te framante daca dai sau nu publicitatii un sondaj sau altul cand tu ai mari probleme la numararea si centralizarea voturilor.Nu m-ar mira sa apara rezultatele cu vreo 2 zile inainte de alegeri.Se da vina pe fusul orar si gata.
Cat despre o presupusa comisie de control a institutelor de sondare a opiniei publice,va pot garanta de pe acum ca va fi afiliata politic.

15. Cato 31 august 2007 la 4:10 pm

Art 30 / 2 Cenzura de orice fel este interzisa.
Atata vreme cat nu incalca 30/7 din Constitutie de ce sa interzic sondajele? Nu-ti convine, faci unul in care apar altii pe primul loc. Si tot asa pana nu vor mai influenta votul, ca nu o sa mai aiba nimeni incredere in ele. Dar nu sa fie interzise, asta este o porcarie.

16. john doe 31 august 2007 la 4:29 pm

@cato
Marea problema in Romania este ca incet,incet nu mai avem incredere in nimic.Pentru ca totul s-a pervertit.Sunt momente cand este bine sa mai fie luate si hotarari de genul asta,pe o perioada anume.Partidele sunt libere sa-si comande propriile sondaje dar sa se termine odata cu intoxicarea la care sunt supusi alegatorii.O astfel de masura va afecta financiar institutele de sondaj si atunci este posibil ca apetenta lor catre falsificare sa se estompeze repede.

17. adi_ocs 31 august 2007 la 4:43 pm

@JOhn Doe
Cato are dreptate, tu si Dan propuneti de fapt cenzura in virtutea “informarii corecte a publicului”, unde “corect” nu este variabil in cazul vostru. Sa fim seriosi, daca PNL avea peste 20% in sondaje, iar PD nu era la minim 35%, am fi vorbit despre convingerea PNL ca statul nu trebuie sa intervina pe nicio piata, inclusiv cea a institutelor de sondare a opiniei publice. Ezra a pus o intrebare buna mai devreme, la care nu s-a primit niciun raspuns. Cand vom afla scopul sondajelor ASG facute din bani publici? Si baze de date, chestionare, tot..ca sunt din bani publici deci nu au drept de confidentialitate.

18. john doe 31 august 2007 la 4:52 pm

@adi
Eu nu am pus problema asa dintrun interes personal de partid,oricare ar fi partidul ala.Daca suntem de acord ca trebuiesc schimbate foarte multe lucruri in politica romaneasca,atunci si modul in care se reflecta optiunile politice ale alegatorilor trebuie schimbat pentru ca este FALS!

19. Realitatea lui Petria 31 august 2007 la 5:11 pm

Sigur că sondajele sunt contrafăcute, dar este o măsură liberală interzicerea lor în campanie? Cuvântul interzis n-are de-a face cu liberalismul.

20. Anonymous 31 august 2007 la 5:12 pm

nu trebuie facute publice sondajele profesioniste. dece. simplu. trebuie sa vina nebunul national la tv si sa spuna in emisiuni ca prm are 30%. cine o sa l cenzureze? nimeni. si mau sint multi ca el de la liberali, de la pin, de la pc, de la psd care vor face acelasi lucru in emisiunile de televiziune. cine ii va putea cenzura? numai ca vor fi multe metode prin care sondajele se vor publica. cei ingrijorati pot sta linistiti. Media sunt foarte inventive

21. john doe 31 august 2007 la 5:18 pm

@petria
Nu cred ca o masura ca asta are vreo legatura cu vreo doctrina,oricare ar fi ea.Din punct de vedere al falsitatii sondajelor,nu suntem intro situatie normala,asa ca,parerea mea,trebuie sa aplicam pana se rezolva si mijloace anormale,pe masura situatiei.

22. Kiki 31 august 2007 la 5:51 pm

Eu n-as interzice sondajele, ci institutele de sondaj de la noi, desi stiu ca nici asta nu se poate. Sigur ca un cod deontologic ar fi necesar, dar nu cred ca ar ajuta foarte mult. Un om politic roman mi-a spus o data, apropo de sondaje, ca la noi ele sunt intotdeauna incorecte, pentru ca romanii nu raspund sincer, ci asa cum cred ca doreste “sondorul”. In afara de asta, am impresia ca esantioanele nu sunt bine alese, prea arata unele sondaje ca si cum ar fi facute pe Calea Victoriei.

As propune insa interzicerea exit-poll-urilor, ca sa nu mai avem povesti ca in 2004 sau la referendum.

23. cocohoo 31 august 2007 la 6:09 pm

scuze ca imi fac reclama prin intermediul blogului tau …. sincer imi place mult cum compui articolele si subiectele de dezbatere…de aceea iti si fac trafic :)

http://www.cocoshoo.blogspot.com/

24. Anonymous 1 septembrie 2007 la 2:12 am

aplicatii java ptr toate telefoanele: http://www.j2me.info

25. Mirel Palada 1 septembrie 2007 la 7:07 pm

Îmi stǎ expletiva în gât, dar nu se face. Mai bine trag aer în piept şi continui pe un ton neutru. Civilizat. Ştiinţific. De lemn demn.

Când acelaşi CCSB comunica PNL în jurul lui 12%, acum 2 luni, nu a mai sǎrit nimeni cu comentariile ironice. Când acelaşi CCSB a comunicat Bǎsescu peste 50%, ba chiar la 60%, tot recent, nu a mai intrat nimeni în fibrilaţii. Când acelaşi CCSB dǎdea PSD la 24% nu a mai luat nimeni teoria conspiraţiei în braţe.

Popor de consultanţi şi de blogeri, care se pricepe la mânǎrirea sondajelor, la fotbal, la religia protestantǎ şi la Gigi Becali. A, era sǎ uit: şi la Festivalul Mamaia de Muzicǎ Uşoarǎ Politicǎ.

Na, cǎ nu mi-a ieşit. Tot o expletivǎ rǎmâne pânǎ la urmǎ. Hai sǎ vǎ zic şi ceva lemnos, ştiinţific: marjǎ de eroare. Evoluţii socio-politice. Trend. Dar mǎ tem cǎ n-o sǎ aveţi timp sǎ auziţi. Sunteţi prea ocupaţi cu Hobbes. Sondajum sondati lupus.

Mirel Palada
CCSB

Adauga un comentariu


încă tânăr. încă îmi place să citesc. ascult plăci de vinil. fac politică în timpul liber. nu mă uit la T-showuri. nu citesc ziarele.

Citatul favorit

"If you take more chances, you've got more chances to win. ... If you have a low tolerance for risk, you've got a lower probability of success."
James Carville

Ultimele aparitii TV

Interviu cu Dan Andronic (de Vali Petcu)

3 august 2010
Interviu cu Dan Andronic (de Vali Petcu)
Dan Andronic la emisiunea “Stirea Zilei” (5)

Dan Andronic la em..

19 aprilie 2010
play
Dan Andronic la emisiunea “Stirea Zilei” (4)

Dan Andronic la em..

19 aprilie 2010
play
Dan Andronic la emisiunea “Stirea Zilei” (3)

Dan Andronic la em..

19 aprilie 2010
play

Comentarii recente

  • gabriel: In Republica Moldova s-a intamplat ceva catastrofal si nemaiintalnit intr-o tara partial sub ocupatie sovieti...
  • zn: Mihai Georgevici Bulgakov sau Atanasievici ?
  • MIHAI GEORGEVICI: MILIOANE DE OAMENI AU OBOSIT “DE VIAŢĂ”. Chiar de la începutul anului 2010 am scris un articol: MILITARII NU ...
  • MIHAI GEORGEVICI: MILIOANE DE OAMENI AU OBOSIT “DE VIAŢĂ”. Chiar de la începutul anului 2010 am scris un articol: MILI...
  • prudent: @dlnimeni. Totul foarte corect. Pt. o societate corecta. Ce ne facem cu cei 42% din romani care cred ca Soarel...
  • gabriel: Solicit public REMANIEREA gruparii ticaloase MAREAN-LUPEA si SERGIULICA, cozi de topor deosebit de periculoase...
  • FuriousWordpressRipper: http://www.romanialibera.ro/actualitate/politica/ruptura-dintre-pdl-si-traian-basescu-un-scenariu-de-cosmar-19...

Top comentatori

 

Tag cloud

 
mailto
Copyright © 2010 Dan Andronic